Accueil > COPILS CRP, RÉGIONAUX..FAO > Un nouveau mot : The Phytosanitary Capacity Evaluation (PCE)

Un nouveau mot : The Phytosanitary Capacity Evaluation (PCE)

lundi 2 avril 2018 - Rédaction SNP

SNP dans la continuité de la conférence de Gammarth Octobre 2017 http://www.sauvonsnospalmiers.fr/colloque-de-gammarth-19-10-07-debriefing.html organisée par business France, institut national agronomique de Tunisie, M2 I Biocontrole, va suivre avec beaucoup d’intérêt les travaux du deuxième Work Shop en juin prochain, et en particulier les enseignements tirés de la politique de piégeage massif du CRP .

Tunisia launches a PCE with support of an IPPC PCE facilitator
Posted on Mon, 02 Apr 2018, 14:54

Tunisia launched the auto-diagnostic of its current phytosanitary system by using the Phytosanitary Capacity Evaluation (PCE) tool, developed by the Secretariat of the International Plant Protection Convention (IPPC). The General Directorate for Protection and Quality Control of agricultural products of Tunisia (DGPCQPA) organized the first workshop on March 13 – 15, 2018 in Tunis.

This evaluation is part of the first component of the FAO project : "Strengthening quarantine pest management measures, including red palm weevil in Maghreb countries : TCP / SNE / 3601 / C1".

Each of the 13 modules of the PCE targets critical functional areas of the phytosanitary system managed by the DGPCQPA. The PCE includes a strategic planning process provided by the tool that involves (i) a gap analysis, (ii) an analysis of problems to identify and address root causes rather than symptoms, (iii) analysis of strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT), and (iv) identification of priorities in the phytosanitary capacity building strategy (https://www.ippc.int/en/pce/).

All relevant partners and stakeholders have been invited by the Tunisian NPPO to be involved in the PCE process, including Ministries of (Industry, Interior, Environment, Health, Transport, Higher Education ...), other sectors of agriculture (Direction Générale de la Production Agricole, Direction Générale des Etudes et du Développement Agricole, Agence de Vulgarisation et de la Formation Agricoles) and the private sector (Groupement Interprofessionnel des Fruits, Groupement Interprofessionnel des Légumes, Union Tunisienne de l’Agriculture et de la Pêche, Union Tunisienne de l’Industrie, du Commerce et de l’Artisanat and the Syndicat des Agriculteurs de Tunisie). This PCE is facilitated by Mekki Chouibani, IPPC accredited PCE facilitator. This activity contributes to NEPPO’s strategic plan to identify the main North Africa and Near East phytosanitary gaps to build the capacities of its countries (https://www.neppo.org).

This first workshop allowed to introduce participants including the staff of the DGPCQPA to the PCE approach, to develop the profile of the country and to identify the main weaknesses related to the legislative framework, the external environment of the NPPO, the mission and strategy of the NPPO, the structure and processes of the NPPO and the resources of the NPPO. The dynamic and fruitful participation of all stakeholders illustrated well their motivation and their willingness to be involved in the process of enhancement of the phytosanitary system. The second workshop will take place from June 26 to 28, 2018.

 

Derniers articles

14 novembre, par Rédaction SNP

Piégeage : tous avec la Casa....

Nous proposons un autre type de piège chargé de la même phéromone, en même temps nous soutenons fermement la politique de piégeage de la Casa ainsi que celle de la Cavem.
Son efficacité est d’autant plus grande que des (...)

13 novembre, par Rédaction SNP

Un autre regard sur le piégeage massif

La mouche de l’olive est un grand fléau de l’oléiculture. En même temps grand consommateur de phytosanitaires autrefois du diméthoate. la pratique de piégeage massif est vite apparue comme une alternative crédible. Mais comme (...)

Edito

Edito d’octobre 2018

12 novembre, par Rédaction SNP

Chers amis et passionnés du palmier,
Sans l’avoir voulu nous sommes récompensés d’avoir un peu tardé dans la sortie de cet édito. Les 15 grands élus que nous avions solennellement saisi de graves difficultés consécutives à la suppression du Confidor et à l’abandon européen de la lutte obligatoire contre le CRP semblaient totalement insensibles à notre cause.
Sauf un, le Maire de Menton : (...)